Ibadah seringkali hanya digambarkan
dengan aktiviti mendirikan solat, tazkirah, zikir, qiamullail dan sebagainya.
Aktivi harian lain seperti memandu kenderaan, menghadiri mesyuarat, bersukan,
berkebun dan sebagainya pula seringkali dianggap sebagai urusan dunia. Hanya
masjid tempat ibadah sedangkan pejabat dan lokasi kerja lain bukan tempat
ibadah. Begitu juga keadaannya dengan mereka yang berada di tikar sejadah
adalah mereka yang sedang melakukan ibadah. Sedangkan mereka yang berada di
kerusi pejabat adalah mereka yang sedang menguruskan urusan dunia. Tanpa
menafikan bahawa solat adalah ibadah, namun adakah aktiviti lain tidak termasuk
dalam pengertian ibadah.
Pengertian Ibadah
Menurut Dr. Abdul Aziz Abdullah
al-Humaidi di dalam kitab karangannya Rasaail Syumuliyyah, ibadah dari
sudut bahasa ialah merasa terhina dan tunduk patuh. Dari sudut syara’ pula,
ibadah membawa makna pemusatan aktiviti kepada Allah dengan melaksanakan syariat-Nya yang terhasil
dari kesempurnaan perasaan hina diri, tunduk patuh, taat dan cinta.
Memetik definasi yang diberikan oleh
Ibnu Taymiyyah, Dr. Wahbah Zuhaili menukilan makna ibadah dalam kitabnya Fiqhul
Islam Wa Adillatuh bahawa ibadah itu adalah kata nama yang umum yang
merangkumi semua perkara yang disukai Allah
dan yang diredai-Nya samada dari perkataan atau perbuatan yang zahir
atau yang tersembunyi.
Maka dengan ini, merangkumi
pengertian ibadah adalah solat, zakat, menunaikan amanah, menghubungkan
silaturrahim, melakukan kebaikan dan menegah kemungkaran, berzikir dan berbuat
baik kepada anak yatim. Juga termasuk dalam pengertian ini ialah perasaan takut
kepada Allah, cintakan Allah dan Rasul-Nya,
bersyukur dengan nikmat dan redo dengan ketentuanNya.
Bahagian Ibadah
Menurut Dr. Abdul Aziz lagi, Ibadah
mempunyai tiga bahagian. Bahagian pertama ialah
amalan hati seperti bertawakkal,
mengharap dan takut kepada Allah serta sifat sabar. Bahagian kedua ialah ibadah-ibadah
zahir yang biasa dilihat seperti pergerakan dalam solat, perbuatan menunaikan
zakat, melaksanakan tuntutan puasa dan sebagainya.
Bahagian ketiga pula ialah semua
perkara yang boleh menghasilkan pahala bila melakukannya atau meninggalkannya.
Amalan ini adalah amalan selain daripada ibadah-ibadah zahir tadi. Cuma,
perlakuan ini diturut disertakan dengan niat mendekatkan diri kepada Allah dan
meninggalkan larangan-Nya. Contohnya seperti makan, minum dan sebagainya yang
diniatkan kerana Allah semata-mata.
Antara dalil yang mengukuhkan makna
kesyumulan pengertian ibadah adalah sebagaimana firman Allah dalam surah
azzariyaat ayat 56 :
”Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin
dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.”
Ayat ini menjelaskan antara tujuan
penciptaan manusia dan jin adalah untuk menyerah diri kepada Allah. Yakin dan
kasih kepada Allah. Menjadikan suruhan dan larangan Allah sebagai ukuran dalam
mengurus kehidupan. Dengan kefahaman inilah, membuktikan bahawa kefahaman
ibadah tidak terhad kepada ibadah zahir seperti solat dan meminggirkan tuntutan
agama yang lain seperti jihad di jalan Allah, mendirikan Daulah Islam,
melakukan kebaikan kepada masyarakat, memakmurkn dunia seluruhnya serta
menyumbang kepada keutuhan negara dari segenap aspek ekonomi, sosial dan
sebagainya. Ini terbukti dengan firman Allah dalam surah an-Nur ayat 55 :
”Allah menjanjikan orang-orang
Yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu (Wahai umat Muhammad) Bahawa
ia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah Yang memegang Kuasa pemerintahan di
bumi, sebagaimana ia telah menjadikan orang-orang Yang sebelum mereka:
khalifah-khalifah Yang berkuasa; dan ia akan menguatkan dan mengembangkan ugama
mereka (ugama Islam) Yang telah diredhaiNya untuk mereka; dan ia juga akan
menggantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan (dari
ancaman musuh). mereka terus beribadat kepadaKu Dengan tidak mempersekutukan
sesuatu Yang lain denganKu. dan (ingatlah) sesiapa Yang kufur ingkar sesudah
itu, maka mereka itulah orang-orang Yang derhaka.”
Sesungguhnya Allah telah memutuskan
janji kepada orang beriman dan mereka yang melakukan perbuatan baik, bahawa
Allah akan memberi mereka kekuatan untuk menjadi pentadbir bumi ini. Mereka
akan mengurus dan memakmurkan dunia dengan syariat Allah. Kesan kepada syariat
inilah, dunia akan bertukar dari kemelesetan ekonomi, kepada kestabilan. Dari
sekempitan hidup dialami rakyat kepada kekayaan. Dari keruntuhan moral kepada
hidup berakhlak. Ini juga menolak kefahaman mereka yang menghadkan makna ibadah
kepada mendirikan solat dan ibadah zahir lain semata-mata.
Kefahaman bahawa ibadah hanya terhad
kepada aktiviti ibadah zahir sahaja adalah tidak tepat lantaran paderi-paderi
Kristian menyembunyikan diri mereka di gereja-gereja. Sedangkan urusan dunia mereka serahkan kepada
golongan yang bukan agamawan.
Jenis Ibadah Dan
Kesannya Kepada Masyarakat
Jenis ibadah dari aspek ini
terbahagi kepada dua. Pertama ialah ibadah Khas. Ibadah khas
adalah ibadah yang kebaikannya secara umum, hanya terhad kepada pelaku ibadah
tersebut sahaja. Antara contohnya ialah solat, puasa dan zikir.
Yang kedua ialah ibadah
Muta’adiyah. Ibadah ini pula manfaatnya turut dirasai oleh orang lain
seperti bersedeqah, amar makruf dan nahi mungkar, berakhlak mulia, berjihad dan
sebagainya.
Antara kedua-dua jenis ibadah ini,
ibadah jenis yang kedua merupakan ibadah yang paling mencabar untuk diterapkan
oleh individu. Terdapat beberapa faktor yang mendorong situasi ini. Pertama,
ibadah khas tidak memerlukan persiapan awal yang sukar. Dengan ini,
ianya memudahkan pelaku untuk terus melakukanya sendirian tanpa melibatkan
orang lain. Sebagai contoh, mereka boleh terus berzikir tanpa perlu melakukan
apa-apa persiapan yang rumit. Sedangkan ibadah Muta’adiyah pula
memerlukan persiapan yang sukar. Contohnya, bersedekah memerlukan usaha untuk
mencari harta yang banyak. Jadi manusia agak sukar untuk melakukan sedekah
berbanding zikir atas sebab faktor ini.
Faktor kedua ialah faktor cabaran
yang perlu ditempuhi dalam ibadah khas adalah mudah berbanding ibadah Muta’adiyah
. Solat sebagai contohnya, hanya berhadapan dengan sikap malas dan sikap suka
berehat menjadi halangan. Walaubagaimanapun ibadah bersedaqah perlu berhadapan
dengan sikap sayangkan harta yang sudah semestinya amat sukar untuk diatasi.
Faktor yang terakhir adalah faktor
kefahaman makna ibadah di kalangan masyarakat itu sendiri. Sebagaimana yang
telah dibincangkan, ibadah itu hanya difahami sekitar ibadah khas dan tidak
pada ibadah Muta’adiyah. Ibadah
yang mendatangkan pahala dan memenuhi tuntutan islam hanya diperolehi melalui
ibadah khas. Seseorang itu akan dikatakan soleh, alim dan warak jika banyak
melakukan ibadah khas. Bagi individu yang mentadbir negara, mengurus
organisasi, mengendalikan mesyuarat yang bertujuan kerana Allah pula adalah
orang yang mementingkan dunia.
Kesimpulannya, semua aktiviti harian
yang kita lakukan kerana Allah akan mendapat ganjaran pahala selagi ianya tidak
bertentangan dengan syariah dan berteraskan niat kerana Allah. Hal ini kerana
makna ibadah adalah luas dan syumul.
#diterbitkan dalam Buletin Darul Quran, Bil. 17, Tahun ke-7, 2012.
No comments:
Post a Comment