Oct 19, 2013

BAGAIMANA AJAR ANAK HAFAZ QURAN

BAGAIMANA ANAK KECIL HAFAZ QURAN
Melihat telatah anak kecil membaca surah al-Waaqiah di laman youtube pastikan membuatkan ibubapa teruja. Teruja untuk pastikan anak kecil mereka juga seperti anak kecil itu. Walaubagaimanapun, ghairah saya tidak terlalu terusik untuk mengikuti kebolehan anak kecil itu.bukan memperkecilkan jauh sekali menganggapnya tidak bermakna. Tapi pada saya, ada perkara lain lagi yang lebih penting untuk diutamakan.

HAFAL SURAH AL-FAATIHAH
Sebolehnya saya mahu Izzah kenal Allah. Bukan hafal nama asma ul husna dengan alunan nasyid yang biasa dialunkan pelajar-pelajar sekolah agama. Atau tahu isu “istiwa’” sebagaimana galak dibahaskan para ustaz kecil. Tapi saya mahu Izzah yang ketika ini sudah berusia 3 tahun kenal Allah. Kenal bahawa Allah tempat dia mohon pertolongan kalau dia jatuh basikal kesakitan. Allah yang dia akan mohon pertolongan kalau lapar. Kalau dia nak makan, bia dia ingat Allah. Biar dia tahu Allah wujud. Bukan hanya pada bibirnya tapi pada kefahaman dia. Bagaimana saya nak mula. Saya tahu, nak ajarkan aqidah pada anak saya ini, saya perlu guna pendekatan al-Quran. Bawa kefahaman Quran dalam dirinya. Saya pilih dulu surah faatihah. Izzah perlu ingat surah itu.barulah maknanya. Bukan makna satu-persatu atau kalimah demi kalimah, tapi kefahamannya.

HAFAL SURAH FAATIHAH DALAM KERETA
Kebiasaan selepas pulang dari kerja, saya yang akan ambil Izzah pulang ke rumah. Jarak dari rumah pengasuh ke rumah kami membolehkan saya ulang berpuluh kali surah itu. Saya baca sahaja sambil bertarannum ( walau tak sehebat mana). Kadang-kadang saya tukar kepada alunan syeikh Saad al-Ghamidi, Syeikh Khalil, Syeikh Mahir Muailiqi. Bergema suara saya satu kereta. Tapi hanaya kami berdua sahaja yang dengar.Untuk lebih menarik minat Izzah, saya alunkan surah itu dengan mimik muka sekali. Seolah saya sedang berhadapan dengan beribu penonton dalam musabaqah al-Quran. Kadang-kadang, saya pasangkan MP3 bacaan surah itu. Kalau dia dah mula boring, saya akan cabar dia. Saya cakap Izzah tak pandai, Abi pandai. Dia lantas tercabar. Dia cuba baca. Walau masih belum ingat 100%.tapi dah ada kemajuan dari hari ke hari. Selain itu, di rumah umminya juga membantu. Sentuhan uminya lunak dan lembut.sentuhan saya sedikit nakal. Keanakan. Lama kelamaan izzah dah dapat baca. Kini setelah kehadiran ahli baru dalam keluarga kami, Muhammad Al-Faateh. Saya kekadang buat pertandingan dengan izzah.Pertandingan untuk buktikan kepada adiknya siapa yang lebih pandai dan lebih kuat suara bacaan faatihah untuk diperdengarkan kepada adiknya, Faateh. Bergema “stadium” rumah kami dengan suara kami berdua dengan penonton tetapnya adalah uminya. Kini secara perlahan-lahan saya cuba terapkan makna surah itu kepada Izzah.

HAFAL SURAH KEDUA DALAM MASA 2 MINGGU
Kehadiran Faateh buka ruang untuk Izzah hafal surah kedua dengan lebih cepat. Saya pilih surah al-Ikhlas. Kerana surah ini jelas memberi ketuguhan iman kepada Allah. Saya biarkan Izzah hafal dulu surah ini sebelum saya terapkan kefahamannya pada Izzah. Sekali lagi Faateh dipergunakan. Selain mempertandingan bacaan Quran di depan adiknya. Nyata Izzah tewas. Sebab dia langsung masih belum mampu ingat surah itu. Dia merajuk sebab dia tak dapat berlawan “musabaqah” dengan abinya. Akhirnya saya pujuk dia, saya janjikan akan ajarnya sampai pandai. Saya baca satu kalimah demi satu kalimah. Kemudian menjadi satu ayat. Beralih pula ayat kedua. Sehingga habis.Kalau dia sudah boring. Saya ugutnya untuk mengajar surah kepada adiknya. Biar adiknya terlebih dahulu pandai daripadanya. Ternyata usaha saya berbaloi.selepas dua minggu izzah dan dapat hala surah “Aqidah” kedua.

No comments: