Pengenalan
Perbincangan nasakh dan mansukh merupakan
sebahagian dari skop bidang ilmu Ulum al-Quran. Penurunan al-Quran yang membawa
kepada perlaksanaan hukum syariat telah terbukti meraikan kemanusiaan. Tempoh
transisi dari zaman kegelapan Jahiliyyah kepada zaman gemerlapan cahaya Islam
pastinya perlu meraikan nilai bertahap dan beransur-ansur.
Takrif
Dari aspek pentakrifan, nasakh dari segi bahasa ialah menggugurkan
sesuatu dan menghilangkannya. Dari segi
aspek istilah pula, ia membawa erti membatalkan hukum syarak dengan hukum
syarak yang baru.
Bahagian
Nasakh terbahagi kepada empat bahagian
induk.
Bahagian Pertama : Nasakh al-Quran Dengan
al-Quran.
Ulama bersepakat dengan keharusan nasakh
ini. Contoh dapat dilihat dari ayat dari
surah al-Baqarah ayat 240:
“Dan orang-orang yang (hampir) mati di antara kamu serta
meninggalkan isteri, hendaklah berwasiat untuk isteri-isteri mereka, Iaitu
diberi nafkah saguhati (makan, pakai dan tempat tinggal) hingga setahun
lamanya, dengan tidak disuruh pindah dari tempat tinggalnya. kemudian jika
mereka keluar (dari tempat tinggalnya dengan kehendaknya sendiri) maka tidaklah
kamu bersalah (wahai wali waris si mati) mengenai apa yang mereka
(isteri-isteri itu) lakukan pada diri mereka dari perkara yang patut yang tidak
dilarang Syarak) itu dan ingatlah, Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana”.
Ayat tersebut telah
dinasakhkan dengan ayat dari surah yang sama ayat 234 :
“Dan orang-orang yang meninggal dunia di antara kamu, sedang
mereka meninggalkan isteri-isteri hendaklah isteri-isteri itu menahan diri
mereka (beridah) selama empat bulan sepuluh hari. kemudian apabila telah habis
masa idahnya itu maka tidak ada salahnya bagi kamu mengenai apa yang dilakukan
mereka pada dirinya menurut cara yang baik (yang diluluskan oleh Syarak). Dan
(ingatlah), Allah sentiasa mengetahui dengan mendalam akan apa jua yang kamu
lakukan”.
Bahagian Kedua : Nasakh Al-Quran Dengan As-Sunnah.
Nasakh bahagian ini mempunyai dua komponen. Komponen yang pertama ialah nasakh al-Quran
dengan sunnah al-Ahadiah
(hadis-hadis bertaraf ahad). Pertimbangan Jumhur ulama dalam komponen
nasakh ini adalah tidak harus. Hal ini
kerana al-Quran bertaraf mutawatir dan diyakini. Manakala Sunnah al-Ahadiah berstatus
tidak diyakini. Sesuatu yang tidak
diyakini tidak boleh menggugurkan sesuatu yang diyakini tarafnya. Komponen kedua ialah nasakh al-Quran dengan
as-Sunnah al-Mutawatirah (hadis-hadis bertaraf mutawatir). Komponen ini diharuskan oleh Imam Abu Hanifah
dan Imam Malik dengan hujjah bahawa sunnah adalah wahyu daripada Allah seperti
al-Quran. Sandarannya adalah dari surah
an-Najm ayat 3 hingga 4:
“Dan ia tidak memperkatakan (sesuatu yang berhubung dengan
Islam) menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri.Segala yang diperkatakannya itu
(sama ada Al-Quran atau hadis) tidak lain hanyalah wahyu yang diwahyukan kepadanya”.
Manakala Imam as-Syafie dan
golongan Zahiriah tidak mengharuskan nasakh komponen ini bedasarkan kepada ayat
106 surah al-Baqarah :
“Apa sahaja ayat keterangan yang Kami mansukhkan (batalkan),
atau yang Kami tinggalkan (atau tangguhkan), Kami datangkan ganti yang lebih
baik daripadanya, atau yang sebanding dengannya. Tidakkah Engkau mengetahui
bahawasanya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu?”.
Status Sunnah pada pandangan mereka tidak setanding al-Quran bahkan
tidak mampu menyamainya.
Bahagian Ketiga: Nasak As-Sunnah Dengan Al-Quran.
Nasakh bahagian ini diharuskan oleh jumhur ulama. Mengarahkan kiblat ke Baitul Maqdis ketika
solat adalah thabit dalam Sunnah. Tidak ada petunjuk dari al-Quran
memberi petanda keperluan menghadap qiblat ketika solat ke Baitul Maqdis. Ini
memberikan indikasi bahawa ianya adalah thabit di dalam as-Sunnah dan
bukannya melalui al-Quran. Walaubagaimanapun al-Quran menasakhkan hukum ini melalui surah al-Baqarah ayat 144 :
“Kerap kali kami melihat Engkau (wahai Muhammad), berulang-ulang
memandang ke langit, maka kami benarkan Engkau berpaling mengadap kiblat yang engkau
sukai. oleh itu palingkanlah mukamu ke arah Masjidil Haram (tempat letaknya
Kaabah); dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah muka kamu ke arahnya.
Dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah diberikan kitab,
mereka mengetahui bahawa perkara (berkiblat ke Kaabah) itu adalah perintah yang
benar dari Tuhan mereka; dan Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang mereka
lakukan”.
Indikasi dari ayat tersebut jelas supaya mengarahkan diri ke arah
kaabah di Mekah ketika solat berbanding Baitul Maqdis.
Bahagian Keempat : nasakh as-Sunnah dengan
as-Sunnah
Bahagian ini pula terbahagi kepada empat komponen:
Pertama : Nasakh As-Sunnah Mutawatirah Dengan As-Sunnah Mutawatirah
Kedua : Nasakh As-Sunnah Al-Ahad Dengan As- Sunnah Al-Ahad
Ketiga : Nasakh As-Sunnah Al-Ahad Dengan As- Sunnah Mutawatirah
Keempat : Nasakh As-Sunnah Mutawatirah Dengan As- Sunnah Al-Ahad
Bagi keempat-empat komponen tersebut , ulamak mengharuskan
berlakunya nasakh pada komponen pertama, kedua dan ketiga. Walaubagaimanapun jumhur ulama tidak
mengharuskan berlakunya nasakh dalam komponen keempat.
Nasakh Dalam al-Quran
Nasakh dalam al-Quran terbahagi kepada tiga jenis. Secara umumnya,
pembahagian jenis ini melibatkan isu nasakh dan pengekalan antara hukum dan
bacaan. Jenis-jenis tersebut ialah :
Pertama :
Nasakh Bacaan Dan Hukum
Ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan dari Amrah binti Abdul
Rahman daripada Aisyah r.a sesungguhnya beliau berkata : “Menurut apa yang
diturunkan daripada Al-Qur’an sebelumnya bahawa sepuluh kali susuan yang telah
dipastikan itu akan mengharamkan mereka (menjadikan mereka sebagai mahram).
Kemudian (ketetapan itu) dimansukhkan dengan hanya lima kali susuan yang telah
dipastikan mengharamkan mereka. Maka wafat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi
wasallam sedangkan (sebahagian mereka) terus membacanya daripada ayat
Al-Qur’an.” (Sunan Abi Daud : kitab an-Nikah, Hadis 1769)
Kedua :
Nasakh Hukum Dan Mengekalkan Bacaan
Ini berlaku dalam ayat 240 surah al-Baqarah.
“Dan orang-orang yang (hampir) mati di antara kamu serta
meninggalkan isteri, hendaklah berwasiat untuk isteri-isteri mereka, Iaitu
diberi nafkah saguhati (makan, pakai dan tempat tinggal) hingga setahun
lamanya, Dengan tidak disuruh pindah dari tempat tinggalnya. kemudian jika
mereka keluar (dari tempat tinggalnya dengan kehendaknya sendiri) maka tidaklah
kamu bersalah (wahai wali waris si mati) mengenai apa yang mereka
(isteri-isteri itu) lakukan pada diri mereka dari perkara yang patut yang tidak
dilarang syarak) itu dan ingatlah, Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana”.
Ketiga : nasakh bacaan dengan mengekalkan hukum
Contoh ialah sebagaimana yang dinyatakan dalam hadis yang
diriwayatkan oleh Said bin Musayyab mengenai ayat tentang rajam, “Orang tua
laki-laki dan orang tua perempuan ( jika
sampai melakukan perbuatan zina) maka
rajamlah keduanya dengan pasti”(Muwata’ : kitab Hudud,Hadis 939)
Kesimpulan
Allah SWT Maha Bijaksana dan Maha
Mengasihi dalam menetapkan hukum syariat, Inilah yang dapat dizahirkan dalam
perlaksanaan nasakh dan mansukh. Jelasnya, perlaksanaan nasakh dan mansukh ini
telah meraikan kemaslahatan manusia dalam tempoh perlaksanaan syariah dan
penetapan sepanjang peredaran masa.
Kehadiran syariat dalam kehidupan manusia dengan beransur-ansur
menghayati roh tadarruj. Roh tadarruj
yang tersirat melalui metologi dakwah Islam itu sendiri. Pergerakan taklif hukum syariat dari
yang ringan kepada yang sederhana taklif dan selanjutnya kepada yang
lebih berat. Setimpal dengan kesediaan jiwa, roh dan emosi manusia.
#diterbitkan dalam Buletin Darul Quran, Bil. 20, Tahun ke-8, 2013.
No comments:
Post a Comment